Μόλις 10 πλοία αξίας 305 εκατ. δολαρίων (περίπου 280 εκατ. ευρώ) παρήγγειλαν σε ναυπηγεία ανά την υφήλιο οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου. Πρόκειται για μέγεθος που συνιστά πτώση κατά 41% σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα, όταν είχαν υποβληθεί παραγγελίες για 17 πλοία. Ωστόσο, όπως προκύπτει από σχετικά στοιχεία που περιλαμβάνονται σε μηνιαία έρευνα της ναυλομεσιτικής εταιρείας Golden Destiny, που δημοσιεύτηκε εντός της εβδομάδας, οι φετινές παραγγελίες του Οκτωβρίου ήταν υψηλότερες κατά 25% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, όταν είχαν παραγγελθεί μόλις οκτώ νέα πλοία.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, από τα 10 πλοία που παραγγέλθηκαν κατά τον φετινό Οκτώβριο, τα μισά, δηλαδή πέντε από αυτά, αφορούν δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 661.000 τόνων dwt και αξίας 153 εκατ. δολαρίων. Επιπλέον, υποβλήθηκαν παραγγελίες για δύο πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) και για δύο ακόμα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ παραγγέλθηκε και ένα φορτηγό πλοίο. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με σχετικά στοιχεία της εταιρείας VesselsValue, φέτος οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν προβεί σε συνολικές παραγγελίες 128 πλοίων αξίας 7,83 δισ. δολαρίων (περίπου 7,3 δισ. ευρώ). Η συντριπτική πλειονότητα των νέων ναυπηγήσεων αφορά 85 δεξαμενόπλοια, ενώ ακολουθούν τα μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (17), τα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (14) και, τέλος, τα φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, με μόλις 12 νέες παραγγελίες.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τον φετινό Οκτώβριο υποβλήθηκαν παραγγελίες για 121 πλοία, αξίας 3,5 δισ. δολαρίων, και μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. τόνων dwt, με το μερίδιο των Ελλήνων πλοιοκτητών να εμφανίζεται μειωμένο σε περίπου 8%, όταν κατά το παρελθόν συχνά ανερχόταν σε 20%-25% του παγκόσμιου «βιβλίου παραγγελιών».

Σε κάθε περίπτωση, τα δεξαμενόπλοια αποτελούν πλέον τη δημοφιλέστερη κατηγορία πλοίων, τόσο για τους Ελληνες όσο και για τους ξένους πλοιοκτήτες, καθώς η ναυλαγορά συνεχίζει να κινείται ανοδικά, τόσο στην κατηγορία των πλοίων που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο, όσο και (σε μικρότερο πάντως βαθμό) εκείνων που μεταφέρουν διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου, όπως π.χ. βενζίνες. Μάλιστα, σχεδόν όλοι οι αναλυτές και ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι η αύξηση των ναύλων που ξεκίνησε κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2014, είναι διατηρήσιμη, τόσο φέτος όσο και κατά την επόμενη διετία.

Ωστόσο, η εικόνα της ποντοπόρου ναυτιλίας συνολικά είναι σαφώς χειρότερη. Με εξαίρεση τα δεξαμενόπλοια που ευημερούν, σχεδόν όλα τα υπόλοιπα σκέλη των θαλάσσιων μεταφορών, οι μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων και το ξηρό χύδην φορτίο (δηλαδή εμπορεύματα, όπως σιτηρά, άνθρακας και σιδηρομετάλλευμα) αντιμετωπίζουν εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Ιδίως ο κλάδος του ξηρού φορτίου βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, με βάση την εικόνα της ναυλαγοράς.

Ετσι, χθες, ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης της Fitch Ratings έσπευσε να υποβαθμίσει τις προοπτικές του κλάδου της ναυτιλίας για το 2016 από σταθερές σε αρνητικές. Σύμφωνα με τη Fitch, το 2016 θα χαρακτηριστεί από αναιμική άνοδο του παγκόσμιου εμπορίου. Παράλληλα, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξη των ανεπτυγμένων αγορών θα κάνει πιο εμφανές το πρόβλημα της υπερπροσφοράς πλοίων, με αποτέλεσμα να προκληθεί νέα πτώση της διεθνούς ναυλαγοράς. Τη μεγαλύτερη πίεση θα συνεχίσουν να δέχονται τα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, όπως και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στον αντίποδα, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα καταγράψουν σαφώς καλύτερες επιδόσεις.

11/12/2015
Πηγή : www.kathimerini.gr