Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση 43144/2024 σχετικά με το νέο πρόγραμμα κατάρτισης 10.000 ανέργων δικαιούχων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αστέγων και επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση αυτών.

Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων ορίζονται τα ακόλουθα:

Εισαγωγή – περιγραφή του έργου

1. Το παρόν έργο αποτελεί μια ολοκληρωμένη παρέμβαση με σκοπό την αναβάθμιση δεξιοτήτων και την επανακατάρτιση μέσω προγραμμάτων Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), την πιστοποίηση και τη βραχυπρόθεσμη απασχόληση ανέργων εγγεγραμμένων στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α., οι οποίοι ανήκουν σε όλες τις κατηγορίες δικαιούχων του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ), ήτοι μονοπρόσωπα νοικοκυριά, πολυπρόσωπα νοικοκυριά και άστεγοι.

2. Σκοπός του έργου είναι η αναβάθμιση των δεξιοτήτων ή/και η επανακατάρτιση της ομάδας – στόχου σε τομείς υψηλής ζήτησης και στη συνέχεια η ένταξη στην απασχόληση των ωφελούμενων που ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα ΣΕΚ και πιστοποιήθηκαν. Συγκεκριμένα, το έργο περιλαμβάνει κατάρτιση και πιστοποίηση των αποκτηθεισών γνώσεων και δεξιοτήτων η οποία ακολουθείται από πρόγραμμα δωδεκάμηνης (12) επιχορηγούμενης από τη Δ.ΥΠ.Α. απασχόλησης για την απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας.

3. Το έργο χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και φορέας χρηματοδότησης είναι το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

4. Με την υλοποίηση του έργου αναμένεται να επιτευχθούν οι ακόλουθοι ενδεικτικοί στόχοι:

i. Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της ανεργίας, μέσω της αναβάθμισης των επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων των ανέργων καθώς και της τοποθέτησής τους σε θέση βραχυχρόνιας επιχορηγούμενης απασχόλησης μετά την ολοκλήρωση της κατάρτισης και της πιστοποίησής τους.

ii. Η αύξηση της απασχολησιμότητας των ανέργων.

iii. Η ποιοτική αναβάθμιση των γνώσεων και δεξιοτήτων των ωφελούμενων, μέσω προγραμμάτων Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης, που ανταποκρίνονται στα σύγχρονα δεδομένα της παραγωγικής δομής και της οικονομίας.

5. Ως επιλέξιμες γεωγραφικές περιοχές για την υλοποίηση του παρόντος έργου ορίζονται όλες οι Περιφέρειες της Ελλάδας.

6. Το έργο διακρίνεται σε δύο Προγράμματα ως εξής:

α) Πρόγραμμα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ):

Το πρόγραμμα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (εφεξής ΣΕΚ) αφορά σε κατάρτιση και πιστοποίηση, σε τομείς υψηλής ζήτησης, για έως 10.000 ανέργους εγγεγραμμένους στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. οι οποίοι είναι Δικαιούχοι του ΕΕΕ, έχουν υποδειχθεί σε επιχειρήσεις από τους εργασιακούς συμβούλους της Δ.ΥΠ.Α. και έχουν προεπιλεγεί από αυτές. Η αναβάθμιση δεξιοτήτων υλοποιείται μέσω της παροχής δια ζώσης Προγραμμάτων ΣΕΚ διάρκειας 80 ωρών. Την κατάρτιση των ωφελούμενων ακολουθεί πιστοποίηση των αποκτηθεισών γνώσεων και δεξιοτήτων.

β) Πρόγραμμα Απασχόλησης:

Το αντικείμενο του προγράμματος της απασχόλησης είναι η δημιουργία 10.000 νέων θέσεων εργασίας, πλήρους απασχόλησης με την πρόσληψη των ωφελούμενων, οι οποίοι ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα κατάρτισης του Κεφαλαίου Γ’ της παρούσας και έλαβαν πιστοποίηση, για δώδεκα (12) μήνες, σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα.

Αντικείμενο του Προγράμματος

Αντικείμενο του Προγράμματος είναι η δημιουργία 10.000 νέων επιχορηγούμενων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης μέσω της πρόσληψης των ωφελουμένων που ολοκλήρωσαν και έλαβαν πιστοποίηση στο Πρόγραμμα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) του Κεφαλαίου Γ’ της παρούσας, σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, για δώδεκα (12) μήνες.

Προϋποθέσεις υπαγωγής των δικαιούχων επιχειρήσεων

Οι προϋποθέσεις υπαγωγής των δικαιούχων επιχειρήσεων ανά καθεστώς ενίσχυσης ορίζονται ως εξής:

Α) ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΘΟΥΝ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2023/2831 ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ ΗΣΣΟΝΟΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ (De- minimis)

1. Για την υπαγωγή στο Πρόγραμμα βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επιχείρηση να μην έχει προβεί σε μείωση του προσωπικού της κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης (ημερολογιακά).

Εφόσον ο αριθμός του προσωπικού κατά την ημερομηνία έναρξης του ελεγχόμενου μήνα είναι ίδιος και κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής/ χρηματοδότησης (ανεξάρτητα εάν στο διάστημα αυτό υπάρχουν μεταβολές του προσωπικού) είναι δυνατή η ένταξη της επιχείρησης στο πρόγραμμα.

Η ανωτέρω προϋπόθεση περί μη μείωσης προσωπικού πρέπει να τηρείται και για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης έως και την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης ένταξης της επιχείρησης στο πρόγραμμα καθώς και κατά την ημερομηνία πρόσληψης του/των ωφελούμενων από την επιχείρηση.

2. Ως μείωση του προσωπικού κατά τον μήνα που προηγείται της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης, θεωρείται:

α) Η καταγγελία της σύμβασης εργασίας,

β) η αλλαγή του καθεστώτος απασχόλησης από πλήρη σε μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση,

γ) η εθελουσία έξοδος που γίνεται με πρωτοβουλία του εργοδότη, μέσω προγραμμάτων παροχής οικονομικών κυρίως κινήτρων εθελούσιας εξόδου,

δ) η οικειοθελής αποχώρηση που λογίζεται ως καταγγελία σύμβασης, σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4488/2017 (Α’ 137),

ε) η θέση εργαζόμενου σε διαθεσιμότητα, και στ) η άσκηση του δικαιώματος επίσχεσης εργασίας, σύμφωνα με το άρθρο 325 του Α.Κ. Στις περιπτώσεις από α) έως δ) η επιχείρηση, προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα, πρέπει να καλύψει τη μείωση έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.

Σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει προβεί σε μείωση του προσωπικού, αλλά έχει προβεί σε προγενέστερη νέα πρόσληψη υπαλλήλου, μέσα στον ίδιο μήνα που έχει λάβει χώρα η μείωση, μπορεί να ενταχθεί στο πρόγραμμα.

3. Δεν θεωρείται μείωση προσωπικού κατά τον μήνα που προηγείται της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης:

α) Η καταγγελία σύμβασης εργασίας λόγω συνταξιοδότησης,

β) η καταγγελία σύμβασης εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου (πριν τη λήξη της) που οφείλεται σε σπουδαίο λόγο που αφορά στον εργαζόμενο (μήνυση για αξιόποινη πράξη που επηρεάζει ή μπορεί να επηρεάσει την εργασία του),

γ) η λήξη σύμβασης ορισμένου χρόνου,

δ) η φυλάκιση και ο θάνατος,

ε) η οικειοθελής αποχώρηση, και

στ) η αδυναμία ανανέωσης της άδειας διαμονής και πρόσβασης στην αγορά εργασίας αλλοδαπών εργαζόμενων.

Για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, οι επιχειρήσεις οφείλουν να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

4. Μη επιλέξιμοι τομείς δραστηριότητας των δικαιούχων επιχειρήσεων:

α) Επιχειρήσεις, φορείς, υπηρεσίες και οργανισμοί που διέπονται, όσον αφορά την πρόσληψη του προσωπικού τους, από τις διατάξεις του ν. 2190/1994 (Α’ 28), του ν. 3812/2009 (Α’ 234) και του ν. 4765/2021 (Α’ 6).

β) Οι επιχειρήσεις, στις οποίες έχουν επιβληθεί πρόστιμα, σύμφωνα με τον ν. 4488/2017, μέσα σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αίτησης χρηματοδότησης:

αα. Τρεις (3) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Επιθεώρησης Εργασίας για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας που χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 80016/31-8-2022 (Β’ 4629), υπουργική απόφαση, όπως ισχύει, «υψηλής» ή «πολύ υψηλής» σοβαρότητας, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από τρεις (3) διενεργηθέντες ελέγχους, ή

ββ. δύο (2) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Επιθεώρησης Εργασίας ή του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) για παραβάσεις που αφορούν αδήλωτη εργασία, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από δύο (2) διενεργηθέντες ελέγχους. Ο δυνητικός δικαιούχος κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης δηλώνει υπεύθυνα ότι δεν έχουν επιβληθεί σε βάρος του οι ως άνω κυρώσεις.

γ) Επιχειρήσεις που δεν τηρούν την αρχή της «Ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών και πρόληψης διακρίσεων». Κατά την αξιολόγηση εξετάζεται αν προασπίζεται η ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών και αποτρέπεται κάθε διάκριση λόγω φύλου, φυλής, εθνοτικής καταγωγής, θρησκείας, πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας, γενετήσιου προσανατολισμού καθώς και στις περιπτώσεις που απασχολούνται άτομα με αναπηρία, η εξασφάλιση της προσβασιμότητας τους στους χώρους εργασίας.

δ) Επιχειρήσεις εις βάρος των οποίων εκκρεμεί διαταγή ανάκτησης κατόπιν προηγούμενης απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή και του Δικαστηρίου, με την οποία μία ενίσχυση κηρύσσεται παράνομη και ασυμβίβαστη.

ε) Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς στους οποίους δεν εφαρμόζεται ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/2831 (άρθρα 1 και 2). Στην περίπτωση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς στους οποίους δεν εφαρμόζεται ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023/2831, αλλά ταυτόχρονα δραστηριοποιούνται και σε έναν ή περισσότερους από τους τομείς οι οποίοι είναι επιλέξιμοι, η επιχείρηση δύναται να ενταχθεί στη δράση υπό την προϋπόθεση ότι διασφαλίζεται με κατάλληλα μέσα, ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων ή η διάκριση του κόστους, ότι οι δραστηριότητες στους τομείς που εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού δεν τυγχάνουν ενίσχυσης ήσσονος σημασίας και εφόσον κατά την αίτηση χρηματοδότησης υποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση, στην οποία αναφέρεται ρητά ότι το επιχορηγούμενο προσωπικό δεν πρόκειται να απασχοληθεί στο εξαιρούμενο αντικείμενο εργασιών.

στ) Τα νυκτερινά κέντρα.

ζ) Εξωχώριες εταιρείες, υποκαταστήματα ή γραφεία αυτών, όπως και επιχειρήσεις που στην εταιρική τους σύνθεση συμμετέχουν εξωχώριες εταιρείες.

η) Τα ΚΤΕΛ, ΚΤΕΛ ΑΕ και οι ιδιοκτήτες ή και οι συνιδιοκτήτες ενταγμένων σε αυτά.

θ) Κάθε οντότητα που δεν ασκεί τακτικά οικονομική δραστηριότητα.

ι) Οι επιχειρήσεις με έδρα την οικία του εργοδότη οι οποίες δε διαθέτουν διαμορφωμένο διακριτό επαγγελματικό χώρο για την απασχόληση των ωφελούμενων, εκτός των επιχειρήσεων οι οποίες λόγω της φύσης της δραστηριότητάς τους, απασχολούν το προσωπικό εκτός του χώρου της έδρας τους (όπως υπηρεσίες εκμετάλλευσης φορτηγών, υπηρεσίες εκμετάλλευσης ταξί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι).

ια) Οι συστεγαζόμενες επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις οι οποίες στον χώρο όπου θα απασχοληθεί το επιχορηγούμενο άτομο (έδρα ή υποκατάστημα) συστεγάζονται με άλλη επιχείρηση.

Δεν αποτελεί κριτήριο χαρακτηρισμού μιας επιχείρησης ως συστεγαζόμενης, αν αυτή εξυπηρετείται (βάσει ισχύουσας σύμβασης για την εγκατάσταση της σε δομές ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας όπως είναι οι θερμοκοιτίδες, τα τεχνολογικά πάρκα, οι χώροι συνεργασίας/ co-working spaces).

Β) ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΘΟΥΝ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 32 ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 651/2014, ΟΠΩΣ ΕΧΕΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ (ΕΕ) 2023/1315

1. Για την υπαγωγή μίας επιχείρησης στο πρόγραμμα βάσει του σημείου 32 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014, όπως έχει τροποποιηθεί με το σημείο δ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Κανονισμού 2023/1315 πρέπει η δημιουργούμενη θέση εργασίας να αντιπροσωπεύει καθαρή αύξηση του αριθμού των εργαζομένων στη συγκεκριμένη επιχειρηματική εγκατάσταση, σε σύγκριση με το μέσο όρο των δώδεκα (12) τελευταίων μηνών, που προηγούνται του μήνα ανάρτησης της εντολής κενής θέσης – δήλωσης προτίμησης – ελέγχου προϋποθέσεων, μετά την αφαίρεση από τον αριθμό των θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν τυχόν απωλειών θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια της εν λόγω περιόδου. Όταν η πρόσληψη δεν αντιπροσωπεύει καθαρή αύξηση του αριθμού των εργαζομένων της οικείας επιχείρησης, σε σχέση με τον μέσο όρο του δωδεκαμήνου που προηγήθηκε, η θέση ή οι θέσεις εργασίας πρέπει να έχουν μείνει κενές λόγω εθελοντικής αποχώρησης, αναπηρίας, συνταξιοδότησης λόγω ηλικίας, εθελοντικής μείωσης του χρόνου εργασίας ή νόμιμης απόλυσης για πειθαρχικούς λόγους και όχι λόγω κατάργησης των θέσεων εργασίας (παρ. 3 του άρθρου 32 του Κανονισμού).

2. Ως αριθμός εργαζόμενων, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014, όπως ισχύει, νοείται ο αριθμός των Ετήσιων Μονάδων Εργασίας (εφεξής Ε.Μ.Ε.), δηλαδή ο αριθμός των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που έχουν εργαστεί κατά τη διάρκεια των δώδεκα (12) τελευταίων μηνών, που προηγούνται του μήνα υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης της επιχείρησης.

3. Η μερική απασχόληση, δηλαδή οι απασχολούμενοι με συμβάσεις εργασίας μερικής απασχόλησης και η εποχική απασχόληση, δηλαδή οι απασχολούμενοι με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, υπολογίζονται στην καθαρή αύξηση και ισοδυναμούν με κλάσμα ετήσιων μονάδων εργασίας.

4. Ο υπολογισμός των Ε.Μ.Ε. και η δυνατότητα υπαγωγής μιας επιχείρησης στο πρόγραμμα γίνεται σύμφωνα με το Παράρτημα IV, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας. Μία Ε.Μ.Ε. αντιστοιχεί σε μία θέση εργασίας πλήρους απασχόλησης. Για την υπαγωγή μιας επιχείρησης λαμβάνεται υπόψη:

i. Ο αριθμός των Ε.Μ.Ε. και

ii. Ο αριθμός των απασχολουμένων κατά τη χρονική στιγμή της υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης (του μήνα υποβολής).

Στον αριθμό των απασχολουμένων υπολογίζονται όλοι οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση ανεξαρτήτως καθεστώτος απασχόλησης, εφόσον αυτό μετατραπεί σε πλήρη απασχόληση.

5. Εφόσον διαπιστωθεί η δυνατότητα υπαγωγής της επιχείρησης στη δράση, η επιχείρηση δεσμεύεται να διατηρήσει το προσωπικό για το οποίο έχει δεσμευτεί καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση υπαγωγής στο πρόγραμμα, δηλαδή του αριθμού των Ε.Μ.Ε. ή του αριθμού των απασχολουμένων κατά τον μήνα υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης, αναλόγως ποιο είναι το μεγαλύτερο, εφεξής δεσμευόμενο (μη επιχορηγούμενο) προσωπικό.

Η ανωτέρω προϋπόθεση πρέπει να τηρείται και για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης έως και την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης ένταξης της επιχείρησης στο πρόγραμμα καθώς και κατά την ημερομηνία πρόσληψης του/των ωφελούμενων από την επιχείρηση.

6. Ως μείωση προσωπικού (μείωση Ε.Μ.Ε.) κατά το δωδεκάμηνο που προηγείται της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης, ορίζεται:

α) Η καταγγελία της σύμβασης εργασίας,

β) η αλλαγή του καθεστώτος απασχόλησης από πλήρη σε μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση,

γ) η εθελουσία έξοδος που γίνεται με πρωτοβουλία του εργοδότη, μέσω προγραμμάτων παροχής οικονομικών κυρίως κινήτρων εθελούσιας εξόδου,

δ) η οικειοθελής αποχώρηση που λογίζεται ως άτακτη καταγγελία σύμβασης, σύμφωνα με τη παρ. 4 του άρθρου 23 του ν. 5053/2023 (Α’ 158),

ε) η λήξη σύμβασης ορισμένου χρόνου,

στ) η θέση εργαζομένου σε διαθεσιμότητα, και

ζ) η άσκηση του δικαιώματος επίσχεσης εργασίας σύμφωνα με το άρθρο 325 του Α.Κ.

Στις περιπτώσεις από α) έως ε) η επιχείρηση, προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα, πρέπει να έχει προβεί σε κάλυψη του αριθμού των Ε.Μ.Ε. του προηγούμενου δωδεκαμήνου, έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.

7. Δεν θεωρείται μείωση προσωπικού (μείωση Ε.Μ.Ε.), εφόσον προσκομίζονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά:

α) Η καταγγελία σύμβασης εργασίας λόγω συνταξιοδότησης,

β) η καταγγελία σύμβασης εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου (πριν τη λήξη της) που οφείλεται σε σπουδαίο λόγο που αφορά στον εργαζόμενο (μήνυση για αξιόποινη πράξη που επηρεάζει ή μπορεί να επηρεάσει την εργασία του),

γ) η φυλάκιση και ο θάνατος,

δ) η οικειοθελής αποχώρηση, και

ε) η αδυναμία ανανέωσης της άδειας διαμονής και πρόσβασης στην αγορά εργασίας αλλοδαπών εργαζόμενων.

Οι ανωτέρω προϋποθέσεις ισχύουν και για επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν, μετά από μεταβίβαση ή αλλαγή νομικής μορφής ή διάλυση και επαναλειτουργία στον ίδιο ή σε άλλο χώρο, από τους ίδιους ή άλλους εταίρους, με το αυτό αντικείμενο δραστηριότητας.

8. Οι θέσεις που έχουν μειωθεί κατά το δωδεκάμηνο αναφοράς για τους προαναφερόμενους λόγους δεν προσμετρώνται στον υπολογισμό του αριθμού των Ε.Μ.Ε.

9. Οι ανωτέρω προϋποθέσεις ισχύουν, για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής της επιχείρησης στο πρόγραμμα.

10. Σε περίπτωση που κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης ο αριθμός των Ε.Μ.Ε., για το προηγούμενο 12μηνο, είναι μικρότερος ή ίσος του αριθμού των εργαζομένων στην επιχείρηση, τότε ως δεσμευόμενο προσωπικό θεωρείται το απασχολούμενο προσωπικό στην επιχείρηση, η οποία επιχορηγείται για όσους ανέργους προσλάβει πέραν του αριθμού των απασχολουμένων της.

Σε περίπτωση που κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης, ο αριθμός των Ε.Μ.Ε. είναι μεγαλύτερος του αριθμού των απασχολουμένων, τότε η επιχείρηση πρέπει να προσλάβει προσωπικό μέχρι του αριθμού των Ε.Μ.Ε. και στη συνέχεια δύναται να επιχορηγηθεί για τους ανέργους που θα προσλάβει πέραν του αριθμού αυτού.

11. Μη επιλέξιμοι τομείς δραστηριότητας των δικαιούχων επιχειρήσεων:

α) Όλες οι επιχειρήσεις που διέπονται, όσον αφορά στην πρόσληψη του προσωπικού τους, από τις διατάξεις του ν. 2190/1994 (Α’ 28), του ν. 3812/2009 (Α’ 234) και του ν. 4765/2021 (Α’ 6).

β) Επιχειρήσεις στις οποίες η πρόσληψη του επιχορηγούμενου προσωπικού δεν αντιπροσωπεύει καθαρή αύξηση του αριθμού των εργαζομένων σύμφωνα με το σημείο 32 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 651/2014 όπως έχει τροποποιηθεί με το σημείο δ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1315.

γ) Επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επιβληθεί πρόστιμα σύμφωνα με τον ν. 4488/2017 (Α’ 137), μέσα σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αίτησης χρηματοδότησης:

αα. Τρεις (3) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Επιθεώρησης Εργασίας για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας που χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 80016/31-8-2022 (Β’ 4629) υπουργική απόφαση, όπως ισχύει, ως «υψηλής» ή «πολύ υψηλής» σοβαρότητας, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από τρεις (3) διενεργηθέντες ελέγχους, ή

ββ. δύο (2) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Επιθεώρησης Εργασίας ή του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) για παραβάσεις που αφορούν αδήλωτη εργασία, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από δύο (2) διενεργηθέντες ελέγχους. Ο δυνητικός δικαιούχος κατά την υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης δηλώνει υπεύθυνα ότι δεν έχουν επιβληθεί σε βάρος τους οι ως άνω κυρώσεις.

δ) Επιχειρήσεις που δεν τηρούν την αρχή της «Ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών και πρόληψης διακρίσεων». Κατά την αξιολόγηση εξετάζεται αν προασπίζεται η ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών και αποτρέπεται κάθε διάκριση λόγω φύλου, φυλής, εθνοτικής καταγωγής, θρησκείας, πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας, γενετήσιου προσανατολισμού καθώς και στις περιπτώσεις που απασχολούνται άτομα με αναπηρία, η εξασφάλιση της προσβασιμότητας τους στους χώρους εργασίας.

ε) Εξωχώριες εταιρείες, υποκαταστήματα ή γραφεία αυτών, όπως και επιχειρήσεις που στην εταιρική τους σύνθεση συμμετέχουν εξωχώριες εταιρείες.

στ) Οι προβληματικές επιχειρήσεις (Παράρτημα V), με εξαίρεση επιχειρήσεις που δεν ήταν προβληματικές την 31η Δεκεμβρίου 2019, αλλά κατέστησαν προβληματικές κατά την περίοδο από 1ης Ιανουαρίου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2021, σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 4 του άρθρου 1του ΓΚΑΚ.

Προκειμένου η επιχείρηση να υπαχθεί στο πρόγραμμα υποβάλλει:

i) Υπεύθυνη δήλωση του λογιστή της επιχείρησης που να βεβαιώνει ότι η επιχείρηση την 31.12.2019 (ανάλογα με την νομική μορφή και το είδος βιβλίων της επιχείρησης):

– Είτε δεν είχε απωλέσει πάνω από το ήμισυ του εγγεγραμμένου της κεφαλαίου λόγω συσσωρευμένων ζημιών,

– είτε δεν είχε απωλέσει πάνω από το ήμισυ του κεφαλαίου της, όπως εμφαίνεται στους λογαριασμούς της εταιρείας, λόγω συσσωρευμένων ζημιών.

Η ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση δεν απαιτείται στην περίπτωση ανεξάρτητων ατομικών επιχειρήσεων, καθώς και στην περίπτωση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που δεν έχουν συμπληρώσει τριετία από τη σύστασή τους.

Επιπλέον, εάν πρόκειται για μεγάλη επιχείρηση, να βεβαιώνεται ότι τα τελευταία δύο έτη:

– Ο δείκτης χρέους προς ίδια κεφάλαια της επιχείρησης δεν ήταν υψηλότερος του 7,5 και

– ο δείκτης κάλυψης χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων της επιχείρησης (EBITDA interest coverage ratio) δεν ήταν κάτω του 1,0.

ii) Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας σε ισχύ.

iii) Υπεύθυνη δήλωση ότι η επιχείρηση:

– Δεν έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης ή αναδιάρθρωσης, ή

– έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης, αλλά έχει αποπληρώσει το δάνειο ή έχει λύσει τη σύμβαση εγγύησης, ή

– έχει λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης η οποία όμως έχει ολοκληρωθεί.

ζ) Κάθε οντότητα/επιχείρηση που δεν ασκεί τακτικά οικονομική δραστηριότητα.

η) Οι επιχειρήσεις με έδρα την οικία του εργοδότη οι οποίες δεν διαθέτουν διαμορφωμένο διακριτό επαγγελματικό χώρο για την απασχόληση των ωφελούμενων, εκτός των επιχειρήσεων οι οποίες λόγω της φύσης της δραστηριότητάς τους, απασχολούν το προσωπικό εκτός του χώρου της έδρας τους (υπηρεσίες εκμετάλλευσης φορτηγών, υπηρεσίες εκμετάλλευσης ταξί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι).

θ) Επιχειρήσεις εις βάρος των οποίων εκκρεμεί διαταγή ανάκτησης κατόπιν προηγούμενης απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή και του Δικαστηρίου, με την οποία μία ενίσχυση κηρύσσεται παράνομη και ασυμβίβαστη.

ι) Τα ΚΤΕΛ, ΚΤΕΛ ΑΕ και οι ιδιοκτήτες ή και οι συνιδιοκτήτες ενταγμένων σε αυτά.

ια) Οι συστεγαζόμενες επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις οι οποίες στον χώρο όπου θα απασχοληθεί το επιχορηγούμενο άτομο (έδρα ή υποκατάστημα) συστεγάζονται με άλλη επιχείρηση. Δεν αποτελεί κριτήριο χαρακτηρισμού μιας επιχείρησης ως συστεγαζόμενης, αν αυτή εξυπηρετείται (βάσει ισχύουσας σύμβασης για την εγκατάσταση της σε δομές ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας όπως είναι οι θερμοκοιτίδες, τα τεχνολογικά πάρκα, οι χώροι συνεργασίας/ co-working spaces).

ιβ) Επιχειρήσεις για δραστηριότητες που δεν εφαρμόζεται ο ΓΚΑΚ.

ιγ) Όταν το αντικείμενο εργασιών μιας επιχείρησης είναι σύνθετο και το ένα από τα αντικείμενα εξαιρείται του προγράμματος, η επιχείρηση για να ενταχθεί στο πρόγραμμα πρέπει να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση στην οποία αναφέρει, ότι το επιχορηγούμενο άτομο δεν πρόκειται να απασχοληθεί στο εξαιρούμενο αντικείμενο εργασιών.

Αίτηση υπαγωγής/χρηματοδότησης από τις επιχειρήσεις

1. Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα, υποβάλλουν ηλεκτρονική αίτηση υπαγωγής/χρηματοδότησης στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης Gov.gr. Η διαδικασία υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης περιγράφεται στα εγχειρίδια υποβολής αίτησης υπαγωγής/ χρηματοδότησης, τα οποία αναρτώνται στον ιστότοπο της Δ.ΥΠ.Α.

2. Οι δικαιούχοι επιχειρήσεις που διατηρούν υποκαταστήματα και επιθυμούν να προσλάβουν άτομα για να απασχοληθούν σε αυτά, υποβάλλουν ξεχωριστή αίτηση ανά έδρα ή για κάθε υποκατάστημα, ανάλογα με τα όρια σώρευσης του καθεστώτος ενίσχυσης που επιλέγει η επιχείρηση. Η αίτηση υποβάλλεται στον ανωτέρω σύνδεσμο με αναφορά στο αρμόδιο ΚΠΑ2, εφόσον έχουν δημιουργήσει σχετικούς κωδικούς πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της Δ.ΥΠ.Α. (Ο.Π.Σ. Δ.ΥΠ.Α.), μετά από επικοινωνία με την αρμόδια Υπηρεσία ΚΠΑ2, πριν την υποβολή της αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης.

3. Τα υποκαταστήματα ή γραφεία με έδρα σε χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υποβάλλουν ηλεκτρονική αίτηση υπαγωγής/χρηματοδότησης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Ελληνικού Δημοσίου (Gov.gr) με φορέα υποδοχής τα ΚΠΑ2 που εδρεύουν σε περιοχές αρμοδιότητας όλων των περιφερειών της χώρας, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς πρόσβασης, εφόσον το υποκατάστημα ή το γραφείο ανήκει σε περιοχή αρμοδιότητάς τους.

4. Η υποβολή αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης είτε για την έδρα της επιχείρησης, είτε για τα υποκαταστήματα αυτής προϋποθέτει η επιχείρηση να είναι εγγεγραμμένη στο Ο.Π.Σ. Δ.ΥΠ.Α. και να έχει πρόσβαση σε αυτό με τη χρήση κωδικών TAXISnet ή με ειδικούς κωδικούς πρόσβασης στο Ο.Π.Σ. της Δ.ΥΠ.Α. (Ονομασία Χρήστη και Συνθηματικό). Η εγγραφή στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Δ.ΥΠ.Α. γίνεται με χρήση κωδικών TAXISnet (εκτός ατομικής επιχείρησης ήδη εγγεγραμμένων φυσικών προσώπων και υποκαταστημάτων επιχειρήσεων οποιασδήποτε νομικής μορφής).

5. Επιχειρήσεις που είναι ήδη εγγεγραμμένοι χρήστες στο Ο.Π.Σ. Δ.ΥΠ.Α. πρέπει να επικοινωνήσουν (τηλεφωνικά ή/και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) με τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Δ.ΥΠ.Α. πριν την υποβολή της αίτησης, εφόσον απαιτείται, για επικαιροποίηση των στοιχείων τους. Η επικαιροποίηση των στοιχείων (όπως αλλαγή έδρας), γίνεται με υπεύθυνη δήλωση του εργοδότη, η οποία αποστέλλεται είτε μέσω του Gov.gr, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στο αρμόδιο ΚΠΑ2.

Στην περίπτωση αποστολής e-mail, για τη διασφάλιση της εγκυρότητας των υποβαλλόμενων δικαιολογητικών ή αιτημάτων, οι συναλλασσόμενοι πρέπει να αποστέλλουν μαζί και επικυρωμένη υπεύθυνη δήλωση ή υπεύθυνη δήλωση που εκδίδουν από την σχετική ιστοσελίδα: https://www.gov.gr/ipiresies/polites-kaikathemeri noteta/psephiaka-eggrapha-gov-gr/ekdoseupeuthunes-deloses

Στην υπεύθυνη δήλωση δηλώνεται ότι διαβιβάζεται το συγκεκριμένο αίτημα ή/και τα συγκεκριμένα δικαιολογητικά.

6. Η επιχείρηση φέρει την ευθύνη της πλήρους και ορθής συμπλήρωσης της ηλεκτρονικής αίτησης. Ειδικότερα, υποχρεούται να συμπληρώσει τα σχετικά πεδία της ηλεκτρονικής αίτησης με τα ζητούμενα στοιχεία. Η αίτηση συνιστά εξουσιοδότηση προς τη Δ.ΥΠ.Α. για τη χρήση και επεξεργασία των στοιχείων της από τα Πληροφορικά Συστήματα (Π.Σ.): Ο.Π.Σ. Δ.ΥΠ.Α., Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ΑΑΔΕ, e-ΕΦΚΑ, Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και Υπουργείου Εσωτερικών (όσον αφορά στις περιπτώσεις των πολιτών τρίτων χωρών και των ομογενών) και του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (sorefsis: https://www.sorefsis.gr/).

7. Η ηλεκτρονική αίτηση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986 (Α’ 75), όσον αφορά στα στοιχεία που περιλαμβάνονται και αναφέρονται σε αυτή. Η ανακρίβεια των στοιχείων που δηλώνονται από τον ενδιαφερόμενο στην ηλεκτρονική αίτηση επισύρει τις προβλεπόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.

8. Κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης (στην οποία εμπεριέχεται η εντολή κενής θέσης), οι επιχειρήσεις προσδιορίζουν την ειδικότητα των ατόμων που επιθυμούν να προσλάβουν και λοιπά επιθυμητά προσόντα πρόσληψης (ξένες γλώσσες, προϋπηρεσία, γνώσεις Η/Υ), στο πλαίσιο του προγράμματος.

9. Κατά την υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης οι δυνητικά δικαιούχοι επισυνάπτουν τα ακόλουθα έγγραφα:

α) Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75):

– Είτε για τη σώρευση των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis) και τη μη απασχόληση του επιχορηγούμενου προσωπικού στο εξαιρούμενο αντικείμενο εργασιών του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι),

– είτε για τη σώρευση των ενισχύσεων και τη μη απασχόληση του επιχορηγούμενου προσωπικού στο εξαιρούμενο αντικείμενο εργασιών του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 όπως έχει τροποποιηθεί με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/1315 (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ).

β) Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 περί μη ύπαρξης εκκρεμότητας αναφορικά με διαδικασία ανάκτησης προηγούμενης παράνομης και ασυμβίβαστης κρατικής ενίσχυσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά προκειμένου να αξιολογηθεί εάν μια επιχείρηση είναι προβληματική (σε επίπεδο αιτούσας επιχείρησης καθώς και σε επίπεδο συνδεδεμένης επιχείρησης) και ανάλογα με τα έτη λειτουργίας της, κατά τα ανωτέρω αναφερθέντα.

γ) Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 με τα στοιχεία ταυτότητας (κατ’ ελάχιστον, όνομα, επώνυμο, αριθμός φορολογικού μητρώου και ημερομηνία γέννησης) του/ των πραγματικού/ων δικαιούχου/ων της ενίσχυσης (ΠΔ), σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4557/2018 (Α’ 139) και σύμφωνα με τη Διαδικασία Δ20 «Συλλογή και Καταχώρηση δεδομένων» του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) των Δράσεων και Έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, σύμφωνα με το άρθρο 22.2.δ. του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/241, (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VI) και ως κατωτέρω:

i) Για τις περιπτώσεις οντοτήτων που έχουν υποχρέωση εγγραφής στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων του άρθρου 20 του ν. 4557/2018 (Α’ 139), προσκομίζεται σχετική εκτύπωση των στοιχείων και πληροφοριών από το εν λόγω Μητρώο, συνοδευόμενη από την ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση, αρμοδίως υπογεγραμμένη, στην οποία δηλώνονται τα ανωτέρω αναφερθέντα στοιχεία των πραγματικών δικαιούχων του αποδέκτη των κονδυλίων ή του αναδόχου.

ii) Για τις περιπτώσεις εισηγμένων εταιρειών σε ρυθμιζόμενη αγορά ή σε Πολυμερή Μηχανισμό Διαπραγμάτευσης, προσκομίζονται τα στοιχεία που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 20 του ν. 4557/2018 (Α’ 139), τα οποία συνοδεύονται από την ανωτέρω υπεύθυνη δήλωση, αρμοδίως υπογεγραμμένη, στην οποία δηλώνονται τα στοιχεία των φυσικών προσώπων που κατέχουν άμεσα ή έμμεσα μετοχές με δικαίωμα ψήφου άνω του 5% ή που λογίζονται ως Πραγματικοί Δικαιούχοι.

Αν, και μόνο εφόσον εξαντληθούν όλα τα δυνατά μέσα και ελλείψει βάσιμων υποψιών, δεν προσδιοριστεί κανένα πρόσωπο ως πραγματικός δικαιούχος κατά την έννοια των ανωτέρω, το ή τα φυσικά πρόσωπα που κατέχουν θέση ανώτατου διοικητικού στελέχους διευθύνοντος την εταιρεία δύνανται να θεωρούνται ως πραγματικοί δικαιούχοι.

Η προαναφερθείσα υποχρέωση προσκόμισης υπεύθυνης δήλωσης εφαρμόζεται και για την περίπτωση που ο οικονομικός φορέας ανάδοχος είναι αλλοδαπός φορέας, οπότε και προσκομίζεται κείμενο ανάλογης αποδεικτικής αξίας, σύμφωνα με τις διατάξεις της χώρας προέλευσής του, το οποίο συνοδεύεται από επίσημη μετάφρασή του στα Ελληνικά κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 454 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και άρθρου 36 του Κώδικα περί Δικηγόρων (ν. 4194/2013).

Σε περίπτωση επικαιροποίησης των στοιχείων των ΠΔ μέχρι την ολοκλήρωση του Προγράμματος, οι δικαιούχοι επιχειρήσεις υποχρεούνται να προβούν σε ενημέρωση της Δ.ΥΠ.Α. για την επικαιροποίηση αυτών εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών, ως αυτές ορίζονται κατά περίπτωση στους ν. 4557/2018 (Α’ 139) και ν. 3556/2007 (Α’ 91).

10. Οι υποβαλλόμενες υπεύθυνες δηλώσεις των δικαιούχων επιχειρήσεων πρέπει να είναι επικυρωμένες από δημόσια αρχή ή από το Gov.gr.

11. Κατά την αξιολόγηση των αιτήσεων υπαγωγής/ χρηματοδότησης στο παρόν έργο πραγματοποιούνται διασταυρώσεις δεδομένων, ώστε να επαληθευτεί η ακρίβεια των δηλωθέντων στοιχείων και να αποφευχθούν οι κίνδυνοι απάτης σε βάρος του ενωσιακού προϋπολογισμού.

12. Η δικαιούχος επιχείρηση αποδέχεται ότι τα μηνύματα που αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και στην ηλεκτρονική διεύθυνση (e-mail) που έχει δηλώσει, επέχουν θέση κοινοποίησης και συνεπάγονται την έναρξη όλων των έννομων προθεσμιών και συνεπειών.

13. Πρέπει να τηρούνται οι απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου, του ν. 4624/2019 (Α’ 137) καθώς και τα όσα ορίζονται από τις αποφάσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, προκειμένου να διασφαλίζονται όλες οι σχετικές προβλέψεις για την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων και την προστασία τόσο των εν λόγω δεδομένων, όσο και των δικαιωμάτων των υποκειμένων τους.

14. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης υπαγωγής/χρηματοδότησης, η επιχείρηση λαμβάνει αποδεικτικό με αριθμό πρωτοκόλλου και ημερομηνία υποβολής.

Δείτε ολόκληρη το σχετική απόφαση εδώ.